Älykäs verkkopalvelu ennakoi, ehdottaa ja raportoi

Viestintävirasto otti vuonna 2013 käyttöön Abakon kanssa toteutetun uuden viestintavirasto.fi-verkkopalvelun. Uudistuksessa sulautettiin aiemmin erilliset, Stato-alustalla toimineet kuluttajille ja ammattilaisille suunnatut verkkopalvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla otettiin käyttöön useita uusia toiminnallisuuksia, joiden yhteinen nimittäjä on käyttäjälähtöisyyden ja tiedon löydettävyyden parantaminen.

Viestintäviraston verkkopalvelussa käytössä ovat asiasanat, joiden perusteella älykäs palvelu reagoi aktiivisesti käyttäjän toimiin ja tarjoaa automaattisesti aiheeseen liittyvää muuta sisältöä.

− Asiasanojen käyttöönotto oli meille iso muutos, ja kehitämme sitä Abakon kanssa edelleen. Samoin kehitämme verkkopalvelun hakutoimintoa ja siihen liittyvää ennakoivaa hakua, joka tuo muutaman kirjaimen jälkeen selaimeen ehdotuksia haun tuloksiksi, Viestintäviraston verkkopäätoimittaja Sari Salmela kertoo.

Viestintävirastossa käsiteltiin vuonna 2013 lähes 250 000 asiakasyhteydenottoa. Erilaisten sähköisten palvelujen ja haku-, ilmoitus- ja lomaketoimintojen rinnalla suoria puhelinyhteydenottoja tuli edelleen runsaasti. Tätä puhelinkontaktimäärää virasto pyrkii vähentämään verkkopalvelulla, josta asiakkaat löytävät helposti tarvitsemansa.

− Staton kautta saamme seurantatietoja esimerkiksi siitä, mitä tietoa haetaan ja millä hakusanoilla kävijät toimivat. Viranomaisena toimimme helposti virastokielellä, joka ei välttämättä vastaa parhaalla tavalla asiakkaidemme tarpeita. Järjestelmämme auttaa kehittämään palveluja edelleen.

Mobiilitoimivuus on itsestäänselvyys

Viestintäviraston verkkopalvelu on responsiivinen ja mukautuu siten mobiililaitteisiin automaattisesti. Salmelan mukaan hyvä mobiilitoimivuus on ajanmukaisessa palvelussa itsestäänselvyys.

Tiedon havainnollistamiseen ja visualisointiin Viestintävirasto kiinnittää erityistä huomiota.

− Olen tosi tyytyväinen käyttöönottamaamme tilastografiikan työkaluun, joka on integroitu julkaisualustaamme. Abako tarttuu aktiivisesti tarpeisiimme, eikä ikinä ole tuntunut, että jokin toiveemme olisi mahdoton. Olemme aina löytäneet toimivat ratkaisut erittäin tarkkojen tietoturvavaatimustemmekin mukaan.

Viestintäviraston sähköiset asiointipalvelut on integroitu osaksi julkaisujärjestelmää niin, että käyttäjälle ne ovat osa yhtä ja samaa Viestintävirasto.fi-palvelua. Integrointityötä riittää, sillä Viestintäviraston strategisen linjauksen mukaan kaikki viraston toimialan www-sivustot sulautetaan osaksi pääsivustoa lähivuosina. Näitä Stato-alustalla toimivia palveluja ovat cert.fi, kyberturvallisuuskeskus.fi, domain.fi ja tietoturvaopas.fi -palvelut.

− Käyttäjälähtöisyys on tässäkin avainsana, haluamme kaikkien palvelujemme löytyvän helposti ja kootusti yhdestä paikasta. Myös järjestelmien ylläpito ja hallinta kolmella kielellä helpottuu, kun toimimme yhden pääsivuston kautta ja samalla julkaisujärjestelmäversiolla.

Viestintävirasto ohjaa ja valvoo Suomessa sähköistä viestintää ja postitoimintaa. Se on ylin tietoturvaviranomainen. Abako on toiminut viraston kumppanina verkkopalvelujen toteutuksessa vuodesta 2003.